Изкуството или изкуствената Формула 1

05/03/2011 07:31, Огнян Тенчев (drJeckyll), 1439/2271 прочита, 15 коментара

 


В чудният свят на Формула 1 винаги са се случвали интересни и странни неща. Свят, който би трябвало да е top of the top или черешката на тортата продължава да се лута и да не знае какво точно е. Формула 1 е спорт. Моторен спорт. Няма как да е иначе, защото така пише на сайта на FIA.

Според много от шефовете на отбори, а вероятно и според Бърни Екълстоун Формула 1 е и шоу. А за нас?

Лично според мен Формула 1, както и всеки друг спорт е шоу, но само ако не му създаваш сценарии и оставиш това на самия спорт.

Преди две години FIA след консултация с отборите промени правилника с идеята да имаме повече изпреварвания - най-силно исканата от феновете промяна. Появи се KERS - системата, която щеше с едно натискане на копчето да даде на пилота повече конски сили и той да изпревари пилота пред себе си. Е, това не се случи. Не се случи, защото просто беше извадена от контекста и присадена в болидите с характеристики, които бяха оприличени като меко казано смешни. Година по-късно отборите се разбраха да не използват системата KERS, защото им предстоеше голяма промяна в правилата.

През същата тази 2009 година се появи и още една промяна, която обаче много бързо беше забравена. Появиха се подвижните предни крила. Спомнихте ли си? Да, те бяха въведени познайте защо? Браво! За повече изпреварвания! Когато пилота е близо до болида пред него той може да промени ъгъла на атака на предното крило, да намали притискането и хоп изпреварване. Има ли смисъл да питам кога сте видели изпреварване с това подвижно крило? Не, защото такива нямаше. Всъщност пилотите използваха това подвижно предно крило за да контролират баланса в болида и най-вече износването на гумите. Защо не се получи? Пилота беше лимитиран до две такива смени за обиколка. И така имахме поредното изкуствено правило, което не работи.

Две години по-късно Формула 1 отново се връща към системата KERS. Тя ще продължи да бъде с абсолютно същите характеристики като през 2009-та година. Този път само три отбора - новаците през 2010-та, няма да започнат сезона с нея. KERS беше използвана през 2009 основно за защитаване на позиция, какво ще бъде различно през 2011, когато още повече болиди ще разполагат с нея? Лично аз не съм голям оптимист относно идеята, че ще бъде използвана за изпреварване.

След две години в които предното подвижно крило не донесе така желаните изпреварвания сега Формула 1 реши да се отърве от него. Но пък вече ще имаме подвижно задно крило. Поредна проба за повече изпреварвания. И отново с доста условности. В тренировки и квалификации пилотите ще могат да го използват когато искат, но в състезание това ще се случва само на определено място от пистата в точно определена зона и на точно определено разстояние между два болида. Разбира се за да е "по-интересно" пилота, който бъде изпреварван няма да може да използва крилото си.

Според информацията, която има до момента "отварянето" на задното крило носи предимство между 10 и 15 км/ч. В тези граници беше и предимството на болидите със системите F-duct от миналата година. Е, там в края на сезона всички водещи отбори разполагаха с тях, както сега всички отбори ще разполагат и с подвижно задно крило, но правилото, че изпреварваният пилот не може да се защити с "отварянето" на крилото си уж ще промени нещата. Само, че зоната, в която трябва да се случи изпреварването е добре известна, както е и добре известна защитната траектория. Съвсем не съм убеден, че болидите в челото на колоната ще могат да се изпреварват по този начин. И ако се окаже, че подвижното крило просто помага за задминаване на изостанали болиди ... е всъщност няма да е нищо ново. Поредното правило ...

Този път обаче FIA даже ни предупреди, че ако крилото не сработи лесно може да го премахне. При дефект в системата за задвижване на задното крило може да стане доста опасно. Все пак подвижният елемент би трябвало да "падне" от само себе си под натиска на въздушният поток и така риска е сведен до минимум.

И за да е съвсем интересно преди началото на сезона или може би за да има какво да се пише и говори в дупката оставена от Бахрейн, г-н Екълстоун реши да подхвърли поредната си идея: Защо да не направим изкуствен дъжд, да понамокрим пистата в края на състезанието и ... нали знаете, че най-интересните състезания на напоследък са на дъжд?

Правилно защо не? Защото може би г-н Екълстоун и всички, които се въодушевиха от гениалната му идея забравят, че не мократа писта е интересното на състезанията на дъжд, а факта, че състезанието става непредсказуемо. Разбира се можем да направим какво ли не, все пак компютрите могат да симулират всичко ... но не е същото. И няма да бъде.

През този сезон Пирели замениха Бриджстоун като единствен доставчик на гуми. Направиха гуми, които да не издържат по цяло състезание, нещо което отдавна трябваше да се случи. В момента кой ли не се оплаква. Но пък гумите са еднакви за всички. Точно както и условията на пистата са еднакви за всички.

И тъй като до голяма степен отборите сами пожелаха такива гуми на тях ще трябва да "благодарим" за факта, че не поискаха от FIA увеличение на броя гуми за един състезателен уикенд, който остава непроменен. Това пък означава, че ще гледаме по-малко каране в тренировките.

От FIA пък е крайно време да се сетят, че правилото за задължителното използване на двата типа гуми вече е безкрайно ненужно, поради голямата разлика в смесите на Пирели.

Така е в света на Формула 1 - най-високо технологичният спорт продължава да допуска детински грешки ... а всички ние просто гледаме ... умно ...


Още от сезон 2011:




Коментари

 
BigFatLiar
boiadzhiew_at_abv.bg
Спор | Отговор
Безкрайно си прав. Въпреки всички промени КЕРС, подвижни задни крила, и т.н., които въведоха този сезон всичко май се свежда до едно-гуми, гуми и пак гуми. Има според мен основателни съмнения, че с Пирели 11 комплекта ще се окажат крайно недостатъчни и както ти пишеш ше се кара малко в тренировките и всеки ще смята ресурс на гумите преди всичко.
Глупаво се получи май с изискването гумите да са по-износващи се заедно със запазването на бройката им за уикенд. Съмнява ме , че е глупава и надеждата, че ще се изпреварва по-лесно. Всички говорят, че Пирели не отлага гума по състезателната линия, но затова пък създава много отпадъчни парчета извън нея. И как един пилот, който иска да изпревари дори с 15 км/ч. повече ще успее да запази скоростта и стабилността на колата при излизане върху тези парчета. А самите парчета пък като полепнат по гумите му при излизането от идеалната линия после сигурно няколко обиколки ще са си по гумите и ще забавят пилота. Мисля си , че това е предпоставка за доста инциденти и възможност на стюардите да се проявят компетентно или некомпетентно..... все неща, които не искам да гледам.
Рейтинг: [1|1|0.27] 1 / 1

Публикуван на: 05/03/2011 10:15

 
Хем си прав, хем не си! Ф1 е отражение на своето време и точно толкова /колкото Ф1/ несигурен, комерсиален и непоследователен е светът днес. Най-голямата промяна заедно с новите гуми е премахването на т.н. двоен дифузьор. Точно компенсирането на неговата липса е най-голямото предизвикателство за отборите, плюс гумите - разбира се. Това, че ФИА променя правилата - толкова често, има един голям плюс. Променя баланса на силите и дава шанс на по-малки отбори да намират по-добро представяне/ решения. Ако статуквото - благодарение на постоянни правила, остане същото, ще имаме топ отбори, които ще бетонират върха за години наред. Това вече го гледахме в ерата Шумахер/Ферари и според мен си беше скучно. Видяхме как промяната през 2009 г. направи големите отбори -"смешни" - въпреки огромния ресурс, с който разполагат. Нека има промени! Удачни или не, само няколко седмици ще покажат. Разбира се идеята на БЕ за изкуствен дъжд е смешна, но такъв си е той. Сигурен съм, че предстои великолепен сезон - толкова много амбиция и адреналин никога не е имало. Жалко, че го няма Кубица за да добави още малко... И за стотен път - благодаря на Док за времето, нервите и усилията да се занимава с този великолепен сайт!
Рейтинг: [1|1|0.27] 1 / 1

Публикуван на: 05/03/2011 11:58

 
Fernanda_Alonso
denica.sqrova_at_abv.bg
Спор | Отговор
Браво! Ужасно много си прав! Ф1 започна да става с все повече правила и ограничения, които са нанужни!
Рейтинг: [0|0|0.00] 0 / 0

Публикуван на: 05/03/2011 20:46

 
Vasko
vasillazov_at_abv.bg
Спор | Отговор
Сезон 2010г. беше много интересен и оспорван през цялото време. Но като се замисля, ако Ред Бул нямаха толкова технически и други проблеми, сезона щеше да бъде доста скучен и еднообразен.

За съжаление се въвеждат много изкуствени правила. Много по-голям фактор в съвременната Формула 1 е техниката от колкото пилота. То е ясно, че ФИА цели да разбие хегемонията на топ отборите и да се даде шанс и на по-малките отбори, но определено не и се получава. Основен фактор за невъзможността или трудно да се изпреварва е дизайна на повечето писти. Надявам се всички да са си направили изводите и най-вече ФИА, Бърни и Тилке.

Ще видим как ще бъде този сезон, но определено големите промени ще бъдат през 2013г. Ф1 вече не е спорта, в който се разработваха новите технологии в автомобилостроенето. Много би помогнало на серийните автомобили обърнатите ауспуси, Ф-дъкт, двойните дифузьори...
Рейтинг: [1|1|0.27] 1 / 1

Публикуван на: 06/03/2011 11:42

 
@Vasko - как точно Ф-Дъкт или двойните дифузьори ще помогнат на серийните коли, освен ако не се казва Гъмперт Аполо или друг подобен полу-болид ? Повечето технологии от Ф1 са почти неизползваеми в масовата кола, но не за това е темата. Изпреварванията никога не са били масивна част от Ф1, така, както и днес не са. Съгласен съм, че последните промени са само козметика. Истинските проблеми за една конкурентна надпревара са дизайна на пистите и ограниченията в правилата. Първото е трудно да се промени, жалко за Абу Даби, които имаха празна дъска (Бахрейн също, дано Остин отсрами положението), второто е в разрез с политиката за намаляващи разходи. 1.8 литра турбо/супер-чарджнати или 3 литра V10 атмосферен ? Да, моля.
Рейтинг: [0|0|0.00] 0 / 0

Публикуван на: 06/03/2011 13:30

 
ferrarko
ferrarko_at_gmail.com
Спор | Отговор
Формула 1 винаги е била синоним на високи технологии, независимо дали помагат на серийните коли или поне на спортните серийни коли. Новите правила не виждам с какво са ориентирани към приложението им в реалността.
1. Така коментираните гуми. Новите гуми ......., май са пълна глупост. За момента почти никой не е казал, че имат по-голямо сцепление от тези на Бриджстоун и това сцепление да компенсира бързото разпадане. Старите гуми на Бриджстоун бяха типичен пример за високо технологична гума. Издържаха дълго(бавно износване) при силно състезателно натоварване. Можеби затова и японците напуснаха Ф1, понеже са искали от тях да направят продукт различаващ се от тяхната философия. Сегашните гуми не са нито високо технологични, нито "зелени". Пирели не са особено виновни, просто изпълняват поръчка.
2. Двигателите. На фона на намалящия нефт и размириците в Африка турбо двигателите не са най-адекватното нещо за развитие. Да по-малкото цилиндри не само че ще намалят цената на двигателя, можеби ще намалее и разхода. Но ако искаме да тези огромни количества пари да се инвестират в нещо смислено, то по-добре е да се въвеждат водородни и електрически двигатели. КЕРС е една малка стъпка в правилната посока, но е само символична. Ф1 трудно ще се откаже от нефта, при положение, че най-големите спонсори на спорта са арабите!
Рейтинг: [0|0|0.00] 0 / 0

Публикуван на: 06/03/2011 16:55

 
Vasko
vasillazov_at_abv.bg
Спор | Отговор
@RaceControl: Извинявай! Явно не си ме разбрал. "помогнало" трябваше да е в кавички. И да! Точно Ф1 е дала всички съвременни системи в серийните автомобили: турбо, АБС, активно окачване-общо взето всички с-ми, които ги забраниха.

Относно гумите Пирели-мисля, че е прекалено рано за да ги критикуваме. Нека станем свидетели на няколко старта и тогава да даваме "компетентните" си мнения.
Рейтинг: [0|0|0.00] 0 / 0

Публикуван на: 06/03/2011 18:04

 
@Vasko - Позволи ми да не съм сългасен, например АБС първоначално като система е била разработвана за самолети (!), а автомобилните имплементации са били на Крайслер. Друг американски производител, GM, дава на света първите турбо двигатели. Ф1 винаги е била лаборатория за подобни системи, но по-скоро за експериментиране и подобряване, респективно и за извличане на знания, но не там е въпросът, ако продължим в този ред на мисли, бихме свили по пътечката на офтопика За гумите на Пирели бих могъл да напиша цяла статия, но тя би била до известна степен нерационална, предвид ограниченото количество тестове направени досега, както и поради факта, който ти споменаваш : нямаме все още нито едно състезание изминало с тях, така че е добре да се почака.
Напоследък усещам, че започват да се появяват някакви влияния в Ф1, които шепнат, че искат шоу СЕГА, на секундата ! Било то чрез изкуствено намокрена писта (това беше нескопосан опит да се чуе мнението на феновете), било то чрез разпадащи се гуми. Пак ще се повторя, че правенето на шоу в смисъл на цирк с катастрофи и огън не е главната цел на Ф1 - и никога няма да бъде. "Високотехнологичен спорт", да ползвам пак това клише - да, скорости, динамика, напрежение, трилър - пак да, но изпреварванията не са лесна работа - не става за един сезон.
Рейтинг: [1|1|0.27] 1 / 1

Публикуван на: 07/03/2011 13:57

 
Ka6onio
akrustanov_at_gmail.com
Спор | Отговор
@ferrarko: "Да по-малкото цилиндри не само че ще намалят цената на двигателя, можеби ще намалее и разхода."

Хм... Единственото, което ще намалее е дължината на двигателя. Турбото е нещо безкрайно лесно, като концепция, но нещо безкрайно трудно за изпълнение и като такова, цената на двигателя само се вдига; просто си представи нещо, което се върти със 150 000 оборота в минута на нормална кола, колко ще се върти на Формула и колко ще трябва да инвестираш в разработката му и в материалът, от което това е направено...

А пък електрическите двигатели не са готини - издават смешен звук...

А за гумите - дайте им малко време на хората да се очушмолят; Променливата "Гума" е съставена от ужасно много други променливи...
Рейтинг: [0|0|0.00] 0 / 0

Публикуван на: 07/03/2011 16:24

 
petio
pkosev__at_abv.bg
Спор | Отговор
Ако може ще изкажа мнение и аз в този сайт,с ваше разрешение разбира се
Започнах да гледам F1 след като гледах филма със Силвестър Сталоун(DRIVEN се казва,2001 год.),където режисьорът показва каква е разликата между пилотите-добрите пилоти натискат газта докато виждат визуално около 10% от пътя пред тях,и там спират да вдигат скоростта,а другите пилоти не могат да го направят.По този начин изстискват всичко от автомобила.
Мисля,че няма значение какви правила се налагат-те са еднакви за всички.Тези сегашни промени не знам за какво ги правят.
Изчезна борбата между пилотите-дори и отборната??
Формула едно означаваше "ПРАВИЛА НОМЕР ЕДНО",основателят на сайта мисля,че беше го казвал някъде,а то се оказа,че през последните няколко години тези правила важещи толкова години изчезнаха от правилника.
Просто личностите изчезнаха от този спорт,а тези личности го
правиха "FORMULA ONE".Да не говорим,че не знам защо "изчезнаха" производителите на автомобили които учавствуваха във този спорт-Toyota,Honda,Peugeot,BMW...
Поглеждайки действителността,та ние купуваме автомобили-BMW,Honda,Tоyota,Peugeot,Opel,Mercedes...и т.н.,а не автомобили марка RED BUL,(нямам нищо против добрият отбор който са направили),Force India,Toro Rosso и др.
Дано не съм подразнил някои "фенове" на този спорт заради които основателят на сайта прекрати излъчването на много добрите си коментари преди около месец,заради тях.
Мисля,че трябва да се уважава трудът на всеки който прави неща от този род в публичното пространство.
Рейтинг: [0|0|0.00] 0 / 0

Публикуван на: 07/03/2011 18:30

 
milenf1
milen.ms_at_mail.bg
Спор | Отговор
Всяка година сезона започва с надежда, че ще е по-интересен от изминалият, но всеки път се убеждаваме в обратното. Нови правила нови промени и забрани които би трябвало да допренесът за повече битки,изпеварване и састезание изпълнено с обрати, а в место това сме свидетели на стратегии и опити дасе спечели састезанието в бокса.Съгласен съм ,че има постоянно нови технологии и темпото с което се развиват е ускорено, но това е за сметка на нас зрителите. Ние искаме да гледаме састезание на пистата и всеки път когато има ново правило или ново въведение в болида се надяваме то да спомогне за това, но уви някаде се разминават нещата.По тази тема има много да се напише и наистина има различни фактори влияещи на този спорт така, че пак ще се надяваме този сезон да е по валнуващ.Страхотна статия Док,но както каза само гледаме умно.
Рейтинг: [0|0|0.00] 0 / 0

Публикуван на: 07/03/2011 19:42

 
donjon
donjon_at_abv.bg
Спор | Отговор
@milenf1: Няма да се въздържа да ти отговоря, понеже тази година се надявам да гледаме 19 състезания, затова: састезание=състезание.
Рейтинг: [1|1|0.27] 1 / 1

Публикуван на: 07/03/2011 23:01

 
ferrarko
ferrarko_at_gmail.com
Спор | Отговор
@Ka6onio: Звука на ел. двигателя е най-малкия проблем и причина да не се въведат и развият! Целта оправдава, жертвата. А когато гледаш Ф1 по телевизията, колко чуваш от реалния звук?
Рейтинг: [0|0|0.00] 0 / 0

Публикуван на: 08/03/2011 00:52

 
gogo
makarov45_at_abv.bg
Спор | Отговор
Аз мисля ,че сте абсолютно песимистични и с правото при положение ,че излизат само такава информация в интернет пространството.За промените незнам ,предлагам да видим и после да обсъдим а?
Не мислите ли ,че ще е по-добре да видим и тогава да говорим.
Най-много съм радостен точно от факта ,че Пирели са направили гуми с голямо сцепление и правопорпорционално на това и издръжливостта им.Знаете много добре за проблемите пред един пилот чрез гумите той усеща цялата кола,мисля че пилотите се радват на поведението на колата до момента когато гумите започнат да се разпадат и темпото главоломно спадне тогава идват и проблемите от стратегическа гледна точка,а точно това искам да видя повече от 1 проклет Бокс,неискам никога повече да видя пилот спечелил съзтезание защото искарал с един комплект цял съзтезателен стинт.И бъдете сигорно че до средата на сезона всичко ще е наред с тези гуми.
Тревожат ме Крилата и Керс-а който ще имат значителна роля и пилотът койт съумее да привикне с тях по-бързо той ще има временно предимство дори моментнно.
Хората необичат промените защото това така са свикнали и така обичат ,аз обаче обичам промените защото винаги носят и своите плюсове остава въпроса дали ще има 2 или 3 или дори 4 спирания в Бокса това е най-важният въпрос на лице от стратегическа гледна точка.Никои неможе да каже със сигорност колко време ще изтраят гумите в съзтезателни условия където пилотите "откачат" особенно в първите обиколки където гумите се натоварват най-много и най-малко се мисли за тях ...
Айде да идва 27 март ,че немога да чакам вече навлизам в критичните от страна на търпението си.... гааа
Рейтинг: [0|1|0.00] -1 / 1

Публикуван на: 08/03/2011 01:24

 
milenf1
milen.ms_at_mail.bg
Спор | Отговор
@donjon: и аз много се надявам да гледаме сЪстезание
Рейтинг: [0|0|0.00] 0 / 0

Публикуван на: 08/03/2011 11:12

 

Нов коментар

 

Само регистрирани потребители могат да коментират. Ако вече имате регистрация можете да влезете в сайта от "Вход". В противен случай можете да се регистирате като натиснете "Вход" и избере "Регистрация". За повече информация: f1.f-e-n.net/index.php/url14729