Когато мъжете бяха мъже, а болидите истински зверове

08/08/2011 09:36, Ivkou (Ivkou), 1261/2361 прочита, 13 коментара

 

Авторски материал публикуван с любезното съгласие на авторът му - Иво Пинев.

Когато мъжете бяха мъже, а болидите истински зверове. Когато никаква аеродинамика не можеше да удържи мощността на V8,V10, V12 мотори, които се развиваха постоянно, когато имаше свобода, тогава имаше истински емоции и шоу. Тези прекрасни моменти отминаха преди доста години. Днес по пистите гледаме клинично точни, вкарани в един милион ограничения за намаляване на разходи, сигурност и чистота на природата състезателни коли.

Тези болиди ни липсват, както ни липсват и истинските битки, борбата гума до гума, борбата за всяко едно по-предно място. Вече липсват битките като тези между Прост и Сена и Шумахер и Хакинен. "Едно е да настигнеш един болид, а съвсем друго е да го изпревариш", тази популярна реплика на Ники Лауда, вече е почти забравена, системите DRS и KERS вече позволяват на пилотите да извършат безпроблемно изпреварване на своя конкурент. Истинските битки с използване на класическия слийп стрийм са почти на изчезване. Малкото мъжки битки на пистата биват опорочавани от ФИА.

Любимият ни спорт се превърна в една машина за печатане на пари, чрез създаването на "изкуствени изпреварвания", чрез изнасянето на спорта по различните арабски страни. Няма ги вече класическите писти като "Имола" в Сан Марино и "Ньовер-Маникур" във Франция. Формула 1 вече не е каквото беше преди, а и едва ли ще се промени много в близко бъдеще.

Оригиналът на статията се намира тук: http://sportabg.com/motorni/formula-1/24451-kogato-mazhete-byaha-mazhe-a-bolidite-istinski-zverove
(материала е препечатан с позволението на авторите му)


Още от сезон 2011:




Коментари

 
Todorov1983
fresh_todorov_at_abv.bg
Спор | Отговор
Пича е прав няма ги истинските мъже и болиди,въобще спорта е фалшив.
Рейтинг: [4|12|0.16] 4 / 12

Публикуван на: 08/08/2011 14:43

 
tsiven
tsiven77_at_yahoo.com
Спор | Отговор
Съгласен!
Просто няма отказване от тази "зараза" Formula 1
Вярно, липсва истинската, натурална битка!
Все повече сe доближава до Play Station!
Но няма да се предаваме, НАЛИ!!! Не се отказваме
Рейтинг: [10|10|0.79] 10 / 10

Публикуван на: 08/08/2011 16:00

 
Ivkou
ne0nfire_at_abv.bg
Спор | Отговор
Държим фронта
Рейтинг: [7|9|0.50] 7 / 9

Публикуван на: 08/08/2011 16:10

 
JM
jm7_at_abv.bg
Спор | Отговор
Във Формула 1 винаги е имало 2 шампионата. Две големи битки. Битката между пилотите и битката между отборите.

Проблемът конкретно във Формула 1 идва от начина, по който отборите се борят помежду си. За да се покаже кой отбор е по-добър, трябва да се развиват нови елементи по болидите. Който измисли и развие по-ефикасни елементи - той е по-добрия отбор. От своя страна тези елементи правят някой болиди много по-бързи от останалите и в крайна сметка ощетяват борбата между пилотите и правят състезанията много по-скучни.

За разлика от Формула 1 в по-ниските класове GP2, GP3 и т.н. не съществува тази надпревара за развитие на нови елементи между отборите. Там болидите са с изравнени възможности и само по-добрата настройка на болдида за конкретната писта и по-добрата стратегия правят разликата между по-добрите и по-слабите отбори. Получават се много по-зрелищни състезания без въобще да са нужни KERS, DRS и бързо износващи се гуми.

Естествено много е важно да се спомене и това, че нивото на притискане и съпътстващият го турболентен въздух са обратно пропорционални на интересните битки между пилотите.

И като за последно искам да добавя, че писти като Сахир, Сепанг, Шанхай и Истанбул са определено по-добри от старите и тесни Имола и Маникур, така че това, че тези писти липсват от календара не създава никакъв проблем за наличието на по-интересни състезания.
Рейтинг: [6|10|0.35] 6 / 10

Публикуван на: 08/08/2011 21:29

 
betafan
kojuharov.1968_at_abv.bg
Спор | Отговор
Пълни глупости, състезанията сега са много по-интересни. Има архив и изгледайте някое старо.
Разликите м/у болидите и пилотите са в пъти по-малки, отборите са много по-голями и ако сега има ДРС, тогава е имало промяна на налягането в турбото и квалификационни настройки на двигателя.
Последните 2 сезона изобщо не можем да се оплачем! Титлата от 2006-та насам се решава по драматичен начин... ОК, има проблеми и неща които да се подобрят, но да се казва, че е било по-интересно е лъжа.
Рейтинг: [4|12|0.16] 4 / 12

Публикуван на: 08/08/2011 21:57

 
don_coyote
cardinaldrichelieu_at_gmail.com
Спор | Отговор
Като цяло носталгията е естествено явление и много от мненията тук са повлияни именно от нея - след 10-15 години вероятно някой ще казва как едно време 2011 имало истинска битка и пилотите били истински мъже и т.н. Аз лично не мога да коментирам Ф1 преди 1993, просто защото дотам стигат спомените ми, но се присъединявам към мнението, че и днес шампионатът е достатъчно интересен и вълнуващ (и би бил такъв и без KERS и DRS)

П.С

Понеже съм сигурен, че някой ще ме Dis-не, защото съм смешник и следя спорта от едва 18години (защото съм сигурен, че много хора я следят от времето на Фанджо) предварително да си кажа, че не настоявам, че мнението ми е 100% обективно.
Рейтинг: [8|8|0.75] 8 / 8

Публикуван на: 09/08/2011 00:06

 
@don_coyote: Точно на тези мисли ме наведе и мен тази статия, но реших да не пиша, защото не вярвах някой да ме разбере. Но ти си го написал много добре.

Хора, дайте го малко по-положително. Нека се порадваме на зрелищните състезания този сезон и да не забравяме, че любимият ни спорт по дефиниция е технологичен, а развитието в техниката върви напред, не назад. Аз вярвам, че един истински фен на Формула 1 не може да си позволи да бъде консервативен и назадничав, а един истински фен, на каквото и да е, не може постоянно да си търси поводи за оплакване и да убеждава себе си и останалите, че спортът, който уж харесва е ужасен, неприемлив и скучен.
Рейтинг: [5|5|0.65] 5 / 5

Публикуван на: 09/08/2011 16:57

 
besnia3
besnia3_at_mail.bg
Спор | Отговор
Вярно че надеждата умира последна но на този етап бих казал:
"Почивай в мир формула 1"
И въпреки това я гледам и се моля като доидат 6 цилиндровите поне да се отворят повечето ограничения че да може и с слаби двигатели пак да има битки и интереса да се засили...
надеждата умира последна нали?
Рейтинг: [0|2|0.00] 0 / 2

Публикуван на: 09/08/2011 17:38

 
Никога не съм разбирал мрънкачите на тема носталгия. Има един прост физичен факт, и той е, че времето не може да се върне назад. Не виждам причина да мърморя, просто няма да има ефект.

Гледам Ф1 от 88-ма. Не мога да кажа, че много ми липсват старите състезания, пилоти, коли или писти. Или се адаптираш към новия век, или отиваш да гледаш Наскар.
Клишета от сорта на "истински мъже", "добрите стари писти" са ОК за ползване само в статиите на някой скучаещ фен, какъвто несъмнено е и автора.
Далеч съм от идеята, че днешните пилоти са по-зле от Прост или Менсъл - напротив - убеден съм, че са по-корави даже. Айде да кажем сега, че Мика Хакинен е бил лигльо, щото е карал с Тракшън Контрол, а него го няма от 2008-ма. Менсъл имаше ТК през 92-ра. Чандхок не. Изводи? Още клишета? Не мисля, че има смисъл.
По същият начин можеш да живееш с носталгията на 1994-а, когато футболните национали имаха своя единствен проблясък - и това няма да се върне - да вземем да ревем и за това ли?
Рейтинг: [5|5|0.65] 5 / 5

Публикуван на: 09/08/2011 18:07

 
binev_out
ivo_binev_at_abv.bg
Спор | Отговор
Това,че всичко старо е по-добро е останало клише от много години.Но вече не е реално.Я си спомнете за сериала "Досиетата Х" - беше много интересен едно време.Я си го изтеглете да го гледате сега - дали пак ще ви е интересен на фона на съвременните крими сериали.Има изклучително малко филми които са много добри и днес(АЛФ) но те са единици.Битките между Шумахер и Хакинен - да в 2,3,4,5 обиколки - ами в останалите 60 какво гледаме.Често пускам да гледам стари състезания от архива.Ами вече не са ми така интересни даже въобще.Пуснете си канада през 2002г и после канада през 2011 или 2010 или 2008.Даже вижте една Унгария какво шоу направи.За какво говорим.Какъв ДРС какъв керс,Шумахер държа Уебър 5 6 обиколки зад себеси какво като има ДРС.
Пилотите сега са на по-високо ниво и има по голяма конкуренция,колко пилота си спомняте от близкото минало - Хакинен,Шумахер,Култарт,Барикело,Монтоя - още колко са направили нещо значимо,като се има в предвид,че Култарт и Барикело се помнят заради съотборниците си по онова време.
Сега има какво да се запомни - Вземете един Кобаяши,Кубица,Петров - Хмилтън,Фетел и Алонсо са си ясни.
И Иво ако ти липсват битките гума до гума пусниси последните три надпревари този сезон има половинчасови битки гума до гума.
Рейтинг: [1|1|0.27] 1 / 1

Публикуван на: 09/08/2011 20:33

 
Sabin107
sabin_s_at_abv.bg
Спор | Отговор
На мен, уважаеми колеги, ако искате ми вярвайте, повече ми харесват вашите коментари след статията, отколкото самата статия.Аз първия път я прочетох вяло, вяло отгоре и си казах- ей право е момчето, къде ги онези битки гума до гума.Но благодарение на реакциите ви, взех че прогледнах. Ами така де. Хващам се отвреме на време да гледам стари състезания от архива. Последно гледах на Магни,че то Ралф си поведе и си финишира, без нищо интересно да се случи.За каква носталгия по старото време да говорим. Е онова с Рикардо Зонта на Спа не може да се забрави.Имало е страхотни състезания, но сега според мен е по интересно.Много по интересно.Аз съм съгласен да си гледам изпреварвания, пък нека който си иска да казва че били ,,изкуствени,,.Колкото до пистите, само да не зкачат Спа, че тогава става лошо.Ей бавно ще текат тези седмици, усещам го. Дотогава ше си спомням битките ,, гума до гума,, от добрия стар видео архив.


Рейтинг: [2|2|0.43] 2 / 2

Публикуван на: 11/08/2011 00:05

 
Факт е, че има изкуствен елемент, и това е например ДРС. Аз също не го одобрявам, но има начин да се намали прекалената му ефективност - просто дължината на активация да е намалена и съобразена с пистата. В Турция беше малко в повече например, докато в Унгария намаше чак такъв ефект.

КЕРС - силно съм ЗА тази технология - някой ден тя ще се вгражда в шосейните коли. КЕРС, за разлика от ДРС, е достъпна и при двамата пилоти.
Това е днешната Ф1, и тя ще търпи промени. От следващата година например задължителното разпределение на теглото няма да е задължително. От 2014 ще имаме нова ера, буквално.
Радост за окото е да гледаш три екипа в рамките на 0.300 секунди, както и петима световни шампиони на пистата.
Рейтинг: [2|2|0.43] 2 / 2

Публикуван на: 11/08/2011 13:39

 
don_coyote
cardinaldrichelieu_at_gmail.com
Спор | Отговор
Четох в брой 56 на F1 Racing(без да звучи като реклама)статия за това как може да изглежда Ф1 през 2020г. Имаше доста интересни предложения - граунд ефект за сметка на днешните крила (пак ще ги има, но ще са с по-малка площ и ще са еднакви за всички) с турбото и KERS. Освен това подобно на DRS радиаторните кутии ще имат капаци, които ще се отварят и затварят от пилота, за да се намалява притискането на правите.

Звучи интересно, но и съмнително, защото не съм сигурен до каква степен отборите ще са съгласни на такъв вариант. Така или иначе това е само на теория, така че ще почакаме дотогава, за да видим.

Ето два линка:

http://jalopnik.com/5743728/what-will-formula-one-cars-look-like-in-2020

http://www.f1-blog.co.uk/2011/01/26/formula-1-car-of-2020-revealed/
Рейтинг: [1|1|0.27] 1 / 1

Публикуван на: 11/08/2011 15:24

 

Нов коментар

 

Само регистрирани потребители могат да коментират. Ако вече имате регистрация можете да влезете в сайта от "Вход". В противен случай можете да се регистирате като натиснете "Вход" и избере "Регистрация". За повече информация: f1.f-e-n.net/index.php/url14729