Аертон Сена (снимки)

21/03/2010 14:21, Огнян Тенчев (drJeckyll), 1646/3309 прочита, 24 коментара

 


Днес Аертон Сена щеше да навърши 50 години. Каквото и да напиша ще е малко, а и едва ли ще прочетете нещо, което вече не знаете.

Сена направи фурор още с появата си във Формула 1 през 1984 година с Толеман, когато спечели първата си точка още във второто състезание като пилот от Формула 1. В Монако на мокро почти спечели, след като успя да изпревари Ален Прост, но точно в тази обиколка състезанието беше прекратено и така в резултатите остана записано второ място срещу името му.

Година по-късно вече караше за Лотус, а във второто състезание от сезона спечели първата позиция и победата, отново на мокра писта. През 1986 след първите два старта, той дори водеше в класирането, но за съжаление болида на Лотус имаше доста технически проблеми и това му отреди четвъртата позиция в шампионата. През 1987 той остана в Лотус, които смениха двигателите Рено с Хонда. Сена спечели две поредни победи - в Монако и в Детройт. Записа още шест подиума, а в последното състезанието завърши втори, но по-късно беше дисквалифициран, защото кутиите за охлаждане на спирачките на болида му бяха по-големи от позволеното. Така той остана трети в класирането. Още на Монца, Сена обяви, че ще премине в отбора на МакЛарън - едно легендарно сътрудничество, което всички помним.

1988 беше първата година на Сена в отбора на Рон Денис заедно с Ален Прост. МакЛарън MP4/4 се оказа доминантен болид и Аертон Сена и Ален Прост спечелиха 15 от всичките 16 състезания. Така започнаха и легендарните двубои на Сена и Прост. В края на сезона Прост имаше седем победи и повече точки, но действащите правила гласяха, че само най-добрите 11 резултата се зачитат. Така Сена спечели и първата си титла, с осем победи.

Следващата година "професора" успя да вземе титлата от бразилеца, след като двамата се удариха в последното състезание за сезона на пистата Сузука. Старта на Сена не беше добър, Прост поведе. В 40-тата обиколка Сена успя да се го доближи и го атакува. Никой от двамата обаче не отстъпи и те се удариха. Болидите им загаснаха, но маршалите успяха да върнат Сена на пистата. Той трябваше да се върне в бокса за да смени носа на болида си. Въпреки загубеното време, Сена успя да изпревари Нанини и спечели състезанието. Малко по-късно обаче беше дисквалифициран заради полученото предимство при връщането си на пистата не от мястото от което я беше напуснал. И до момента се спори дали този инцидент е бил умишлен или просто е бил състезателен. Едва ли това вече има значение, но ще остане в историята на Формула 1.

През 1990-та Прост вече караше за Ферари. Сена спечели шампионата със шест победи и още седем подиума. Разбира се тази година ще се запомни с още един инцидент между Прост и Сена и то отново в последното състезание за сезона, отново на Сузука. Сена спечели първата позиция, но организаторите промениха нареждането на болидите и той трябваше да стартира от мръсната страна на пистата. Прост направи по-добър старт от Сена, но в първия завой бразилеца не му отстъпи и двамата завършиха състезанието при последвалия зрелищен инцидент. Така Сена спечели втората си световна титла, и даде повод за доста остри изказвания от двамата пилоти, а Сена не скри антипатиите си към ръководителя на FISA (по-късно FIA), след като се разбра, че именно Жан Мари Балестре е наредил да бъде обърнат реда на стартиране.

1991 донесе още една световна титла за Сена, въпреки че в средата на сезона Менсъл и Уилямс принудиха Хонда да направят промени в двигателите си, за да може Сена да се бори за победи. Тази година ще се запомни с джентълменската постъпка на Менсъл, който качи на болида си Сена след като МакЛарън-а му спря обиколка преди финала в състезанието за голямата награда на Великобритания. Сена пък от своя страна подари победата в последното състезание на съотборника си Герхард Бергер, като благодарност за помощта му през сезона.

Следващите два сезона за Сена и МакЛарън бяха разочароващи. През 1992 болида на Уилямс FW14B се оказа прекалено силен. Липсата на активно окачване, както и факта, че двигателя Хонда в болида на МакЛарън вече не е най-добрия не позволиха на Сена да се бори за шампионската титла. Все пак той спечели три победи и завърши на четвърто място в шампионата.

Рон Денис се опита да се сдобие с двигателите на Рено през 1993-та, след като Хонда казаха Sayonara на Формула 1. Това обаче не се случи и МакЛарън трябваше да карат с двигатели Форд, но по-стари от тези в болидите на Бенетон. Сена все пак остана в МакЛарън, въпреки желанието му да премине в отбора на Сър Фран Уилямс. Там обаче вече беше Ален Прост, с клауза в договора си, че при никакви обстоятелства няма да кара с Аертон Сена като съотборник. По непотвърдена информация Сена е получавал по един милион долара на състезание от тима на МакЛарън през този сезон. Въпреки по-слабият си болид Сена постигна една от най-запомнящите си победи именно в този сезон. На Донингтън от четвърта позиция на старта той успя да затвори всички с обиколка при променящите се условия на пистата. Уменията му на дъжд и до момента се считат за уникални. Спечели също състезанията в Бразилия, Монако, Япония и Австралия. Това му отреди втората позиция в шампионата, като последния кръг отново ще се запомни с удара, който Ървайн отнесе от Сена след състезанието, заради маневрата си в заключителния етап на състезанието, когато ирландеца изпревари Сена, за да не е затворен с обиколка.

През 1994-та Сена най-после подписа с Уилямс. След световната си титла Прост реши, че ще си взема почивка. В тази година FIA забрани активното окачване и ABS и въпреки, че болида на Уилямс имаше скорост той се оказа труден за каране. Сена на няколко пъти каза, че FW16 има нужда от "доработки". Първото състезание донесе и първата позиция за Сена, но Шумахер успя да го изпревари в боксовете. Сена обаче не се задоволи с второто място и в желанието си за победа се завъртя и болида му загасна. Още една първа позиция за Сена във втория старт, но веднага след като беше даден старта, той беше ударен от Мика Хакинен, а малко по-късно в него се удари и Никола Ларини с Ферари.

Уикенда на Имола през 1994 година ще се запомни като черния уикенд. В петък друг бразилец  - Рубенс Барикело катастрофира жестоко. На следващият ден в квалификацията Роланд Ратзенбергер загуби живота си след като предното крило на неговия Симтек (конструктора на Симтек е същия Ник Уирт, който сега конструира Върджин) се откъсна и той се заби в стената. След този инцидент Сена организира пилотите за създаване на пилотска организация (GPDA в момента), за да се подобри сигурността им. Въпреки инцидентите обаче пилотите решиха да стартират.

Сена отново беше на първа позиция и поведе колоната. Само миг по-късно обаче Педро Лами се заби в болида на Джей Джей Лето, който не успя да стартира. Откъсната гума нарани девет човека на главната трибуна. Състезанието не беше прекратено и кола на сигурността поведе колоната. След прибирането на колата на сигурността Сена поведе колоната, но обиколка по-късно във фаталния завой Тамбурело, Сена излетя и се удари в бетонната стена с около 220км/ч. Няколко часа по-късно от болницата в Болония дойде новината за смъртта на един от най-великите пилоти във Формула 1.

Тази година той беше избран от пилотите днес и като най-великия пилот състезавал се някога във Формула 1.

Честит рожден ден Аертон Сена!

(авторски права на снимките - LAT)

Документален филм на BBC за Аертон Сена
Правото да печелиш - документален филм за Аертон Сена

Фаталното състезание на Имола през 1994 година


Още от сезон 2010:

Коментари

 
Алонсо
mondrio_at_abv.bg
| Отговор
ВЕЛИКА статия....не се сещам за др думи с които да я опиша.
Рейтинг: [0|0|0.00] 0 / 0

Публикуван на: 21/03/2010 18:37

 
Радо
| Отговор
Не че искам да пренебрегвам иначе невероятната публикация, но въпросният черен уикенд не беше ли през 94-та?
Рейтинг: [0|0|0.00] 0 / 0

Публикуван на: 21/03/2010 19:15

 
drJeckyll
drJeckyll_at_Jeckyll.net
| Отговор
Радо написа:
Не че искам да пренебрегвам иначе невероятната публикация, но въпросният черен уикенд не беше ли през 94-та?

Разбира се. Горния абзац говори за 94-та, просто е грешка в писането. Поправено е.
Рейтинг: [0|0|0.00] 0 / 0

Публикуван на: 21/03/2010 19:18

 
BigFatLiar
a811765_at_owlpic.com
| Отговор
Да страхотно, че си написал това Док. Аз не намерих в друг БГ сайт за Формула 1 някой да се е сетил за нещо такова. Това е човекът заради който гледам Формула 1 от 88-ма. След Великден на 94-та много време не можах да повярвам, че вече го няма и няма да го видя по пистата. Държах за него и в успехите и в неуспехите. Заради него остана и пристрастието ми към МакЛарън, заради толкова успешните и запомнящи се състезания с този отбор.
Рейтинг: [0|0|0.00] 0 / 0

Публикуван на: 21/03/2010 21:03

 
Илиян
iliyan_iliew_at_mail.bg
| Отговор
Док статия е железна с една фактологическа греша. GPDA просто е възстановена в този уикенд.Като организация тя съществува още от 60-те години и в средата на 80-те спира да функционира.http://en.wikipedia.org/wiki/Grand_Prix_Drivers%27_Association
Рейтинг: [0|0|0.00] 0 / 0

Публикуван на: 21/03/2010 21:10

 
drJeckyll
drJeckyll_at_Jeckyll.net
| Отговор
Илиян написа:
Док статия е железна с една фактологическа греша. GPDA просто е възстановена в този уикенд.Като организация тя съществува още от 60-те години и в средата на 80-те спира да функционира.http://en.wikipedia.org/wiki/Grand_Prix_Drivers%27_Association

Всъщност Сена поема инициативата за създаването на група по сигурността на пилотите. Това се случва в сутринта преди фаталното състезание. Пилотите предлагат той да поеме лидерството на тази група. GPDA като такава беше възстановена две седмици след това в Монако, където пък Карл Вендлингер имаше ужасяващ инцидент при излизането от тунела. Заубер се оттеглиха от състезанието. Въпреки, че Вендлингер се възстанови физически, това беше края на кариерата му. Така и не успя да си върне скоростта ...
Та затова съм го написал така. Просто в онзи момент преди старта едва ли са мислили дали ще е същата тази GPDA ...
Рейтинг: [0|0|0.00] 0 / 0

Публикуван на: 21/03/2010 21:35

 
ляля
| Отговор
Поздравления и благодарност за прекрасната статия в чест на най-великият пилот Сена . Всичко това е вярно ,но в болида му е бил австрийския флаг ,който при победа е щял да развее в чест на загиналия Ратценбергер. Поклон за СЕНА !
Рейтинг: [0|0|0.00] 0 / 0

Публикуван на: 21/03/2010 23:13

 
Viper
| Отговор
Сена е безспорно най-великия от неговото поколение, но нещо не ми харесва титлата \"най-великия пилот състезавал се някога във Формула 1.\" Например Джим Кларк и Жил Вилньов също са най-великите пилоти за тяхното поколение и също както Сена умират нелепо в инциденти. Това не ги прави по-малко заслужаващи тази титла. Да се правят сравнения кой е по-велик измежду пилоти (както и спортисти от какъвто и да е друг спорт) от различни поколения е меко казано смешно.

Иначе страхотна тема. Благодаря много на drJeckyll и свалям шапка на ентусиазма му.

Малко нагла идея, но мисля, че няма да е зле да направиш по 1 кратка статия и за останалите \"най-велики пилоти на поколението\", като Фанджо, Джим Кларк и Джаки Стюърт (за които има прекрасен филми във видео архива), Емо Фитипалди, Жил Вилньов и Ники Лауда.
Рейтинг: [0|0|0.00] 0 / 0

Публикуван на: 22/03/2010 03:04

 
mr.hyde
markauerbach2_at_gmail.com
| Отговор
Viper написа:
нещо не ми харесва титлата \"най-великия пилот състезавал се някога във Формула 1.\"

То е ясно, че все ще се намери някой несъгласен. Особено вманиачените фенове на всичко, което идва от острова. Иначе да сравниш Сена със сър Стюърт си е доста забавно . По тая логика всеки световен шампион с повече от една титла може да бъде обявен за "най-великия"(ти добре си ги почнал ). Ами дай да включим и Алонсо, и той вече си ги има две . А какво да се каже за едно отсъстващо име в този списък, за онзи, сещате ли се, един германец, дето караше една червена кола . Или може би той не е на нивото на сър Стюърт?
Рейтинг: [0|0|0.00] 0 / 0

Публикуван на: 22/03/2010 04:58

 
drJeckyll
drJeckyll_at_Jeckyll.net
| Отговор
@Viper: Никой не те кара да се съгласяваш.
Това, което съм написал е:
Цитат:
Тази година той беше избран от пилотите днес и като най-великия пилот състезавал се някога във Формула 1.


Можеш да го прочетеш тук: http://www.autosport.com/news/report.php/id/80517Мнението не е мое, а на 217 пилоти от Формула 1.
Рейтинг: [0|0|0.00] 0 / 0

Публикуван на: 22/03/2010 06:27

 
BigFatLiar
boiadzhiew_at_abv.bg
| Отговор
Не се заяждайте за велики пилоти поне в тази тема!Уважете паметта на Сена
Рейтинг: [0|0|0.00] 0 / 0

Публикуван на: 22/03/2010 08:25

 
dibsi
dibsis_at_mail.bg
| Отговор
И аз ще изскажа мнение по въпроса
За мен Сена ще си остане най великият пилот който, аз съм гледал. Просто самото му излъчване неговата аура го правеха велик.
Най-тъжното в цялата ситуация е че след смъртта му започна и упадака на Ф1.
1994г най-черната година в историята на формула1, загуба на една легенда и серия от напълно погрешни решения и правила които доведоха до сегашното състояние на любимият ни спорт.
Рейтинг: [0|0|0.00] 0 / 0

Публикуван на: 22/03/2010 08:38

 
LStaley
gruicho_at_abv.bg
| Отговор
Прекрасна статия. Поздравления. Поклон пред Сена заради който се зарибих по този спорт А на Viper мога да кажа едно: "Чети и мисли преди да пишеш и казваш" Доктора ти показа а и в самата статия си пише, че пилоти са го избрали. Поклон пред Сена и всичко което е постигнал, определено аурата му беше толкова силна.
Рейтинг: [0|0|0.00] 0 / 0

Публикуван на: 22/03/2010 10:12

 
Shumi
| Отговор
А нещо филмче със субс да има знаете ли ?
Рейтинг: [0|0|0.00] 0 / 0

Публикуван на: 22/03/2010 11:48

 
Илиян
iliyan_iliew_at_mail.bg
| Отговор
имам това - The Official Tribute to Senna - 1960-1994
но няма субтитри на БГ ! и едва ли има някъде
Все пак е ДВД , а не рип
Рейтинг: [0|0|0.00] 0 / 0

Публикуван на: 22/03/2010 12:25

 
rdragostinov
| Отговор
Хубава статия, благодаря.
Рейтинг: [0|0|0.00] 0 / 0

Публикуван на: 22/03/2010 17:08

 
Viper
| Отговор
drJeckyll, аз никъде не съм казвал, че мнението е твое. Просто мисля идеята за излъчване на "най-великия пилот състезавал се някога във Формула 1" за некоректна.

Ф1 се е променила толкова през годините, че всеки трезво мислещ човек, никога не може да направи сравнение например между Фанджо и Сена (е греша ... LStaley и mr.hyde са от малкото, които могат). Единственото сравнение, което може да се направи е между пилоти, състезавали се в едно и също поколение.

И специално до mr.hyde. Ако случайно не знаеш Жил Вилньов няма нито 1 титла. Дори има само 6 победи, но това не го прави по-малко велик от Сена.

Най-великия пилот не се определя по това колко пола, победи и световни титли има, а по това колко е талантлив, колко е отдаден на спорта, какво ниво на концентрация има, за да кара постоянно на лимита и по това колко допринася за развитието на болида си.
Рейтинг: [0|0|0.00] 0 / 0

Публикуван на: 22/03/2010 19:23

 
Радо
| Отговор
Viper, съгласен съм. Но мисля, че всеки знае, че една такава титла се дава по субективни съображения, а не по някакво математическо сравняване на директни показатели (примерно кой ще направи най-бърза обиколка на Нюрбургринг). Приеми го като титла "за цялостен принос" или като признание за това, че е бил идол за такива като няколкото човека от коментарите по-горе, които пишат, че той е причината да започнат да гледат Ф1.
Рейтинг: [0|0|0.00] 0 / 0

Публикуван на: 22/03/2010 20:45

 
lucas
lucasbg_at_gmail.com
| Отговор
Трябва да призная че не можах да изгледам филма за Сена докрай. Спрях при поредните думи на Прост. И ще ви кажа защо. Защото не може хладно-пресметливи умове да говорят за душата. Защото хладно-пресметливите умове не са шампиони. Мнозина са фенове на Шумахер, на Алонсо... ОК! Но те не са шампиони, повярвайте. Те са просто едни хора с най-много точки в шампионата. Рос Браун ше намери пробив системата за стартиране, на Маса ще кажат "Ей, мотора ти не е за едно състезание"... има ли значение? Ако няма душа няма победа. И втория е "първият от загубилите".
Във всяко състезание има значение само победата.
Спрях при репликата на Прост за Монако, в която разказва как Аертон обяснил че се отделил от колата и видял грешката си. Това обяснява всичко.
Да живее Формула1!
Рейтинг: [0|0|0.00] 0 / 0

Публикуван на: 22/03/2010 20:49

 
mr.hyde
markauerbach2_at_gmail.com
| Отговор
Viper написа:

И специално до mr.hyde. Ако случайно не знаеш

No comment.
Viper написа:
но това не го прави по-малко велик от Сена.

Ей тука вече се оля!
Рейтинг: [0|0|0.00] 0 / 0

Публикуван на: 22/03/2010 21:16

 
LStaley
gruicho_at_abv.bg
| Отговор
Хора къде го има филма за СЕНА, дайте линк нещо а у
Рейтинг: [0|0|0.00] 0 / 0

Публикуван на: 23/03/2010 10:30

 
drJeckyll
drJeckyll_at_Jeckyll.net
| Отговор
LStaley написа:
Хора къде го има филма за СЕНА, дайте линк нещо а у

Горе под снимките има ДВА филма за Сена
Рейтинг: [0|0|0.00] 0 / 0

Публикуван на: 23/03/2010 10:38

 
Илиян
iliyan_iliew_at_mail.bg
| Отговор
Ако си в СФ може да ти запише 2 ДВД със 3 филма за Сена
Рейтинг: [0|0|0.00] 0 / 0

Публикуван на: 23/03/2010 13:14

 
Илиян
iliyan_iliew_at_mail.bg
| Отговор
Без да рипвам има ли начин това да го качим тук
http://www.amazon.co.uk/Ayrton-Senna-Official-Tribute-1960/dp/B00023JDK8
Док ?!
Рейтинг: [0|0|0.00] 0 / 0

Публикуван на: 23/03/2010 13:49

 

Нов коментар

 

Само регистрирани потребители могат да коментират. Ако вече имате регистрация можете да влезете в сайта от "Вход". В противен случай можете да се регистирате като натиснете "Вход" и избере "Регистрация". За повече информация: f1.f-e-n.net/index.php/url14729